ZOnM-1 - Jazyk – komunikácie "etník" Am 01.06.2012 14:40, schrieb p.hanic:
Jazyk – materinský jazyk – etnikum – génius Fr.Liszt, krajan náš – mentalizácia.
V rámci otvorenej diskusie s pánom F.K. som v e-pošte zo dňa 08.02.2012 prisľúbil, citujem:
„ Aby som ja sám neostal Vašim dlžníkom, i ja Vám niečo poradím:
Pán
profesor , to Vaše:
„...ale študujte, predovšetkým Lisztovu hudbu“
- ma dodatočne priviedlo k poznatku, že budem musieť následne napísať ešte aj článok:
„
Úvod ku genéze geniality hudobného skladateľa Hongroisa -neMagyara Fr.Liszta, krajana môjho“.
Ako reakciu na Vaše, v istých širších súvislostiach zvláštne názory z korešpondencie.
Vzhľadom na rozsiahlosť a komplexnosť tejto problematiky z avizovaného nadpisu,
som sa pre nedostatok času na jej napísanie rozhodol celú tú tému výrazne zjednodušiť
a ukázať predbežne len samotný základ, nakoniec podstatu každej činorodej, nielen umelecky založenej osobnosti.
V nedávnej e-pošte som sa zmienil o principiálnom rozdiele v mechanizme
osvojovania si materinského jazyka pri porovnaní s mechanizmom učenia sa cudzieho jazyka.
Všetci z Vás, kto ovládate aj niektorý cudzí jazyk poznáte niekedy dosť tŕnistú „cestu
jeho zvládnutia: naučiť sa gramatiku, naučiť sa slovnú zásobu, čítať, hovoriť, písať.
Na osvojenie si materinského jazyka ste ale nepotrebovali žiadnu „latinsky napísanú
gramatiku Bernoláka”, ba nepotrebovali ste ani jeho „Slowár písaný v latine a maďarčine”.
K „”dokonalosti” zvládnutia materinského jazyka” Vám úplne stačilo naučiť sa čítať.
Všetci istotne poznáte pojem „mentálne zaostalý”, retardovaný, ako aj tzv. „vlčie deti” ...
A všetci, nielen tí „študovaní“, by mohli vedieť, že pokiaľ sa dieťa nachádza zhruba
do 5-teho roka v prostredí, kde sa s ním nehovorilo, tak neskôr, po premeškaní tohoto
kritického veku sa už nikdy do konca života nenaučí hovoriť!
Niečo podobné platí aj pre hudbu, spev, tanec.
Aj tu platí, že pokiaľ sa s dieťaťom aktívne nezačne muzicírovať, spievať a tancovať,
taktiež zhruba do 5-teho roka, tak sa už v živote nikdy nenaučí „primerane” tancovať a spievať.
Genetikou predurčená oblasť „hudobného mozgu“ zostala u takéhoto dieťaťa nevyvynutá,
nebola primerane „mentalizovaná“.
Samozrejme až aktívny dlhodobí tréning, cvičenie hry na nástroji, spev atď vedie k praktickým „výsledkom”.
Aj u „pánov majstrov” je to v zásade celoživotná činnosť.
„Mentalizácia” – je geneticky podmienená časovo limitovaná schopnosť ľudského rodu:
osvojiť si reč (materinský jazyk) predkov,
osvojiť si spev (hudobnú kultúru) predkov,
osvojiť si vieru (životnú filozofiu) predkov.
Pod pojmom „osvojiť si“ mám na mysli „základné sformovenie príslušnej genetikou predurčenej
mozgovej oblasti do primeranej veľkosti“, potrebnej pre jej ďalšie zdokonaľovanie, aktívne využívanie.
U „otázky osvojenia si viery”je hranica „formovania” ohraničená zhruba pubertou.
Pokiaľ chcete o týchto základných vlastnostiach ľudského mozgu, neurológie vedieť niečo viac,
tak Vám doporučujem naštudovať si niečo od pána Prof. Koukolíka, neuropatológa.
Napríklad vypočuť si jeho relácie v Českom rozhlase –„Leonardo“ k téme „mentalizácia“.
Kompletná mentalizácia dieťaťa prebieha bezprostredným kontaktom dieťaťa s matkou
prostredníctvom materinského jazyka vo forme modlitbičky, uspávanky, rozprávky.
Pretože všetky „originálne” historické dokumenty z našeho prostredia staršie ako 19.st dokladajú spev
len u Uhrov = Slovákov - Slovenov – Slávov, tak kompletná mentalizácia mohla prebehnúť jedine u nich!
Z dobovej literatúry do prvej polovice 19.st sa dozvedáme, že ani tzv. „Nemci“, ani tzv. „Maďari“ na území
Uhorského kráľovstva nespievali žiadne vlastné etnické piesne.
Keďže nespievali svoje vlastné etnické piesne, tak ani „nemecké“,ani „maďarské“ mamičky nemohli spievať nemecké, či maďarské detské úspávanky svojim deťom.
Pritom vieme, že „tzv. Nemci spievali“ pri svojich luteránskych náboženských obradoch podľa spevníkov v nemeckom jazyku. Počiatky spevníkov v maďarskom jazyku sú doložené zhruba od Košútovej rebélie,teda až po roku 1849.
Pretože „uspávanky“ sa spievali jedine v slovenskom materinskom jazyku, tak to znamená,
že jedine slovenský jazyk bol reálnym materinským jazykom v Uhorsku.
Preto podľa „slovenskej“ definície etnika: – spoločný jazyk, územie, kultúra - tradície, viera,
je pri spätnom pohľade do minulosti možné hovoriť výlučne len o jednom etniku v Uhorsku,
o etniku s materinským jazykom slovenským:
o Slovenoch = Uhroch + Panóncoch + Moravnoch + Slavóncoch + Ruténoch + Stajeroch + ...
Tak, ako si dieťa osvojilo materinský jazyk na celý život, tak aj budúci „skladateľ” si
osvojil všetky podstatné základné hudobné prvky od svojich hudobne zdatných predkov.
Tak ako má „matarinský jazyk” zásadný vplyv na techniku, logiku vlastného procesu „myslenie“
a vyjadrovania sa po celý život, tak aj „etnická hudba, tanec“ má zásadný vplyv na tvorbu
hudobného skladateľa a to taktiež po celý jeho život.
Preto žiaden „etnický Nemec“ nemôže napísať text a skomponovať hudbu pre „Slováka”
bez dokonalej znalosti nielen slovenskej gramatiky, našej slovnej zásoby,
ale aj melodiky slovenského jazyka.
Myslím si, že ako základ pre pochopenie komlexnosti problematiky
„zrodu hudobného génia cestou mentalizácie“
by mohol byť tento úvod postačujúci.
No a že tá mentalizácia mohla prebehnúť v dobe mladosti Fr.Liszta výhradne na báze slovensky
spievaných uspávanok snáď nik z Vás nepochybuje.
A vzhľadom na poznatky k etnickým piesňam z minulosti, v strednej Európe spiavali svoje
vlastné piesne jedine (Slovania) – Sloveni - Slováci,...
tak všetci originálni hudobní skladatelia tohoto regiónu do konca 19.st. museli mať materinský
jazyk niektorý dialekt jazyka Slovenov, slovenský jazyk.
Ak by tomu tak nebolo, tak by u nich nemohla prebehnúť mentalizácia hudobného mozgu
na podklade uspávanok, spievania ľudových piesní a teda nemohli by sa stať v budúcnosti skladateľmi.
Až by ste vedeli o niekom z Pannonie, Ungrie, Hungrie… Kráľovstva uhorského,
kto mal materinský jazyk iný, ako slovenský, tak Vás znovu poprosím o podklady k takejto postave.
Alebo aj ináč, zjednodušene, viete o niekom kto mal materinský jazyk maďarský z obdobia Bernoláka, Liszta?
Ja sám som za tie roky rešeršovania zatiaľ žiadnu takú postavu nenašiel!
V očakávaní odpovede
S pozdravom
p.hanic
PS Samozrejme, ako vždy, nevylučujem možné chyby v mojich úvahách.
Pokiaľ by Vás niektorá napadla, tak by som Vás poprosil poopraviť ma, prijímam každú logickú kritiku.
---
text je časťou súboru otázok zo základu :
Základné otázky našej minulosti (ZOnM) 09. dub 2014 19:08
ramiannka.jecool.net/index.php?option=co...d=91&Itemid=114#4676