Nepoznaná História

Main Menu

Login Form

paypal

  • Currency:
  • Amount:

Counter

02266896
Today
Yesterday
This Month
All days
15
323
6071
2266896
Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: Linky s tématikou Franz Liszt.

uz je tomu 10 rokov! 04. kvě 2017 07:28 #15108


  • Příspěvky:1649 Obdržená poděkování 2807
  • Avatar uživatele p.hanic
  • p.hanic
  • SUPER SPECIALISTA
  • OFFLINE
  • Karma: 73
Začal sa boj o organ! *** a kde je tento historický organ dnes? 20170504
26.01.2007 Casprezeny.sk casprezeny.azet.sk/clanok/44741/zacal-sa-boj-o-organ
topky.sk/gl/25136/79394/Zacal-sa-boj-o-organ-

BRATISLAVA - Historický organ by mal v Dóme sv. Martina nahradiť nový, deväťtonový kolos.
Začal sa boj o organ! 4 obrázky vo fotogalérii

Odborníci tvrdia, že by to znamenalo zničenie kultúrnej pamiatky. V tejto súvislosti dnes v konkatedrále poslanci vykonajú prieskum. Cirkev je proti prítomnosti médií. „Obzrieme si organ, aby sme si overili pravdivosť informácií o jeho zvuku a mechanike. Následne odporučíme riešenie. Istý návrh už mám pripravený,“ povedal poslanec NR SR a spevák Dušan Jarjabek.

Na prieskume sa okrem poslancov zúčastnia pamiatkari, zástupcovia cirkvi a dirigent SND Pavol Selecký. Práve Selecký inicioval petíciu umelcov adresovanú poslancom, aby zámer cirkvi preverili. „Ak by tento organ odstránili, zanikol by kus obrovskej histórie. Je to ako keby sme levočský oltár Majstra Pavla premiestnili do Vrakune. Nie je to len majetok cirkvi, ale celého národa. A tak sa k nemu treba aj správať,“ povedal.

Nesúhlas s plánovaným postupom cirkvi vyjadril aj legendárny organista Ferdinand Klinda. „Svetová koncepcia ochrany historických pamiatok hovorí jednoznačne - organ by mal zostať na svojom mieste. Odstránenie nástroja je odsúdeniahodné barbarstvo.

Faktom zostáva, že súčasný organ nevyhovuje dnešnej dobe. Dóm potrebuje nový, ale riešiť to na úkor historického unikátu? Určite nie. V konkatedrále je dosť miesta, kde sa dá postaviť aj nový organ,“ vysvetlil Klinda. „Na základe vnútornej dohody sa k téme nebudeme nateraz vyjadrovať,“ uviedol tajomník biskupského úradu Tibor Hajdu.

HISTORICKÁ PAMIATKA

Ide o najväčšie dielo významného staviteľa organov Vincenta Možného. Vyrobil ho v roku 1880. Historická hodnota je posilnená aj vkladom hudobného velikána Franza Liszta. Ten pôvodný organ navrhol, financoval a v priestoroch Dómu sv. Martina dirigoval 160- -členný orchester so zborom.


Lisztov_organ_v_Dome-2007.jpg
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: Ramiannka, Dušan, ivko, lesana

"Musica et Educatio" - podporný dobový argumet 10. srp 2017 08:46 #15534


  • Příspěvky:1649 Obdržená poděkování 2807
  • Avatar uživatele p.hanic
  • p.hanic
  • SUPER SPECIALISTA
  • OFFLINE
  • Karma: 73
ramiannka.jecool.net/index.php?option=co...160&Itemid=114#13423
"Musica et Educatio" - reparát 27. čen 2016 22:08
"Musica et Educatio" - podporný dobový argumet
Дата: Суббота, 25 июня 2016, 10:12 +02:00
Тема: Re "kódovaná pedagogika": Gaunerstvo dneška je dôsledkom aj gaunerstva v kultúre, ako v minulosti, tak aj v pritomnosti.
*** malá ukážka "zdrojov" magyarskej hudobnej kultúry:
Literärnotizen betreffend die magyarischen und sächsischen Dialekte in Ungern und Siebenbürgen
Petr I. Keppen, Kray, 1826, str.26:
books.google.sk/books?id=-FlKAAAAcAAJ&pg=PA26&
..."Die Melodien der Ungrischen Volkslieder erinnern sehr an die Kleinrussischen, so dass bey letzteren Magyarischer Einfluss, vermittelst der Karpatho-Russen, eben so unverkennbar ist, wie Slapéscher (Mazurischer) Einfluss beyom Wiener Ländler. Wenn die Ungern in Kleinrussischen Liedern ihre eigenen Melodien wiederklingen hören; so wähnte ich mich meinen südlichen Landsleuten nahe, sobald im Ungrischen Theater (deren es in Klausenburg, und, soviel ich weiss, auch in Weisskirchen, eines gibt) die Schauspieler ihre Nationalgesänge anstimmten *). W Ich kann mir's nicht versagen Ihnen hier zwey Ungrische Volkslieder beyzufügen, welche Hr. v. Döbrentei die Gefälligkeit hatte mir, begleitet von einer wörtlichen Deutschen Uebersetzung, mitzutheilen.

*) Die Ungrischen Volksmelodien scheinen übrigens von einem bestimmter'n Charakter, von mehr Selbstständigkeit zu zeigen, als die Kleinrussischen.
.."

Rhapsodie_hongr-A-ise_melodie-magyars-volkslieder-wie-kleinrussian1826-ruthenen.jpg
Poslední úprava: 10. srp 2017 08:47 od p.hanic.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

Z muzea Liszta v Raiding 19. srp 2017 13:35 #15552


  • Příspěvky:1649 Obdržená poděkování 2807
  • Avatar uživatele p.hanic
  • p.hanic
  • SUPER SPECIALISTA
  • OFFLINE
  • Karma: 73
Raiding-Liszt-rodny-dom0.JPG


Raiding-Liszt-rodny-dom.JPG


Raiding-Liszt-rodokmen.JPG


Raiding-Liszt-hu-trikolora.JPG


Barbara Schlesak - narodená 28.1.1753 v RUSOVCIACH
- jej rodný dom je už zrejme zbúraný?
starý otec Franza Liszta Georg Adam List - zomrel 8.8.1844v vo veku 89 rokov
mama Franza Liszta zomrela 6,2,1866 vo veku 78 rokov

A až po smrti Franza Liszta 31.7.1886 sa "svet" začal zaujímať o jeho pôvod ...

aký bol jeho materinský jazyk, kto boli jeho rodičia, v akom jazyku viedol korešpondenciu
so svojou mamou ...
Prečo asi ten záujem, až po jeho smrti?
Poslední úprava: 19. srp 2017 13:41 od p.hanic.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: Ramiannka, ivko

Z muzea Liszta v Raiding 19. srp 2017 13:42 #15553


  • Příspěvky:1649 Obdržená poděkování 2807
  • Avatar uživatele p.hanic
  • p.hanic
  • SUPER SPECIALISTA
  • OFFLINE
  • Karma: 73
Lisztove_3deti-mama-vychovavatelka1853.JPG


Lisztova-mama.JPG


Liszt-Anna_18660207faximile_umrtny_list.JPG


Liszt-Anna-78-preklad-umrtneho-listu.JPG


Celá výstava, ako aj propagačné materiály sú vedené v duchu maďarskej insitnej historickej školy....
Sú vynechané mnohé známe fakty, ktoré sú v rozpore so zámerom vystavovateľov ponechať prezentáciu
Franza Liszta ako Magyara...
Poslední úprava: 19. srp 2017 13:47 od p.hanic.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: Ramiannka, Dušan, ivko, horan, lesana

pojem Magyar vo franc.jazyku 2008 23. srp 2017 19:43 #15575


  • Příspěvky:1649 Obdržená poděkování 2807
  • Avatar uživatele p.hanic
  • p.hanic
  • SUPER SPECIALISTA
  • OFFLINE
  • Karma: 73
príspevok p. prof.Deáka 20071025
p.hanic napsal:
Konferencia Franz Liszt a jeho domovina zo dňa 25.10.2007
(prepis zvukového záznamu príspevku pána prof. Deáka v diskusii k príspevku pani PhDr.Lengovej: )
V tom xeroxe, ktorý je tu uvedený v maďarčine mi chýba kedy? - rok. Kôli presnosti.
(p.Lengová začiatkom 80-tych rokov 19.storočia. Je v Széczényho knižnici)
Je to meritné, lebo je to už po vyrovnaní.
Teraz prosim Vás maďarský preklad správny:
„Pieseň uhorského kráľa.“ Ďalej, ďalšia veta je:“podľa starej maďarskej piesne“.
Tam je jasné, maďaskej.
Posledná veta, môžete si skontrolovať: „Ako verný syn uhorskej vlasti“.
Nehovoríme maďarský. To znamená, že už vtedy v 80 rokoch bolo jasné, že maďarská oficiálna politika tvrdila, že kto je Uhor, je Maďar.
A keď on použil formulu, tak to musíme prekladať ako uhorská, nie ako maďarská.
Pokiaľ ide o text, tak je známé, že Liszt absolvoval len tri hodiny maďarčiny.
......

A ešte k mäteniu toho pojmu.
Už od polovice 19-teho storočia sa rozumelo, že Uhor to je Maďar!
Lebo tvrdila politická elita, že každý, kto je v Uhorsku je Maďar.
To znamená,že aj Slováci sú Maďari.
To na tom nezáleží, že hovorí po slovensky, po chorvátsky, alebo po srbsky.
Všetci sú vlastne Maďarmi.

Tak je formulovaný národnostný zákon, že národy strácajú svoju identitu. /11m30s/

ramiannka.jecool.net/index.php?option=co...170&Itemid=114#13505

Brahms_dance_hongroise_magyar-fr2008.jpg

Brahms_Johannes_titul-fr2008.jpg

Brahms_Johannes_ISBN-fr2008.jpg
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: lesana, Deva

chlapec z Burgenlandu 24. srp 2017 20:11 #15580


  • Příspěvky:1649 Obdržená poděkování 2807
  • Avatar uživatele p.hanic
  • p.hanic
  • SUPER SPECIALISTA
  • OFFLINE
  • Karma: 73
Wie aus Franz Liszt wurde - Ein Bub aus dem Burgenland
...
TV-Doku "Wie aus Franz LISZT wurde"
Die ORF/3sat-Dokumentation "Wie aus Franz LISZT wurde" erzählt von der Kindheit des Virtuosen, von seinen Eltern, vom Alltag des begabten Kindes. Eingebettet hat Regisseur Robert Neumüller Szenen aus der Gegenwart - etwa eine Taufe in Unterfrauenhaid, in jener Kirche, also in der auch Franz Liszt getauft wurde. Die Produktion können Sie am kommenden Sonntag auf ORF 2 sehen - meine Kollegin Michaela Schöller war bei der Vorpremiere im Haydnkonservatorium Eisenstadt.
Der Inhalt ist eine Audio-Datei aus der Liste des Podcasts ORF Burgenland - Treffpunkt Kultur, die du hier downloaden und online anhören kannst. Informiere dich über den ORF Burgenland -


HOW FRANZ BECAME LISZT – A BOY FROM BURGENLAND
DOCUMENTARY / A 2011 / Digibeta / 45 MINUTES
A film by Robert Neumüller

SYNOPSIS
This episode of “Geschichten aus Österreich” (“Stories from Austria”) focuses on the childhood of Franz Liszt in Burgenland.
Eleven-year-old Oskar Weihs, a modern-day “Wunderkind“, plays the same works that Franz Liszt performed at the same age. Music historian Dr. Gerhard Winkler highlights the hitherto unknown negative aspects and also reports about the pressure that rested on the frail boy.
Dr. Nike Wagner, great-granddaughter of Franz Liszt, talks extensively about him starting with his childhood heritage and up to his grown-up days.
The film is imbedded in the enchanting landscape of Burgenland that still today contains the world in which the child became a genius.

How did the village boy become Franz Liszt?
Franz Liszt spent his first 10 years in today’s Burgenland, back then part of German-speaking western Hungary.
And it is precisely this phase that makes the greatest impression on a person. He had already developed many of his characteristics when he moved to Vienna at the age of 10 and a half years, from which time he supported his family with his earnings from concerts.
Yet, what was it that moulded him?

The film today reveals his childhood circumstances and discovers much continuity – craft, agriculture, music.
In this way the film makes it easy to understand the way of life that is not far removed from that of young Franz Liszt. A look at the beauties of the small world through the eyes of a child: the land is spacious, a prince resides in the castle, the music comes from gypsies and their wives foretell the future. Every brush maker is a magician, every animal is a friend, all sounds are a temptation.

As an only child, which is unusual for those times, he grows up in a rather sheltered environment. To his mother Anna it was prophesied that he would be a genius who would be born in the year of the great comet.
His father, who was himself a musician under Josef Haydn and was then transferred to Raiding as civil servant to manage the Esterhazy sheep farm, wrote in his diary on the day his son was born: “You will make the artistic ideal a reality which fascinated me in vain during my youth. … In you I will rejuvenate and perpetuate myself.“

He was under a lot of pressure right from the start, the burden of generations of frustrated musicians. Sicknesses that almost cost him his life were the result.

And then music, of all things, became his life and the prophecies and dreams became a reality. The film describes how this happened.
On the one hand, it includes the historical and music-historical facts that are dealt with in such detail for the first time, and that are presented by Dr. Winkler, president of the Liszt Club.
Dr. Nike Wagner represents the advanced civilization. It has founded the “Franz Liszt Festival” in Weimar, which in itself tells of the special bond with its great-grandfather.

The film is a tasteful pictorial album through the seasons of his country of origin and lives from a special atmosphere made up of light, sounds and moods. Wine growers, roof thatchers, broom makers, a hunter, the bishop, a coffin maker, and many more are the protagonists.

On the other hand, it is a music film. The focus is on the eleven-year-old Oskar Weihs. He plays, among others, excerpts from the piano works of Ferdinand Ries, Joseph Haydn, Johann Sebastian Bach, and in a very special atmosphere, the very first composition by Franz Liszt.
Added is the gypsy music by Janoska & Ciganski Diabli and by Mosa Sisic, excerpts from Hadn’s Stabat Mater performed in the Esterhazy castle, and again and again Franz Liszt.

A film for hearing, seeing and being amazed – LISZT’N TO THE BOY!.

pretv.at/english/tv-productions/stories-from-austria/stories-from-austria-episodes/how-franz-became-liszt.html


WIE AUS FRANZ LISZT WURDE
FRANZ LISZT, EIN BUB AUS DEM BURGENLAND
DOKUMENTATION / A 2011 / Digibeta / 45 Minuten
Ein Film von Robert Neumüller

SYNOPSIS
Die Kindheit von Franz Liszt im Burgenland steht im Mittelpunkt dieser Folge von „Geschichten aus Österreich“.
Der elfjährige Oskar Weihs, ein heutiges „Wunderkind“, spielt jene Werke, die Franz Liszt im selben Alter zur Aufführung brachte. Der Musikhistoriker, Dr. Gerhard Winkler beleuchtet die unbekannten Schattenseiten und berichtet auch vom Druck, der auf dem kränklichen Buben lastete.
Dr. Nike Wagner, Ururgroßenkelin von Franz Liszt, spannt einen Bogen von den Kindheitsprägungen zu seinem erwachsenen Leben.
Eingebettet ist der Film in die zauberhafte Landschaft des Burgenlandes, wo man heute noch jene Welt findet, die einst aus dem Kind ein Genie werden ließ.

Wie wurde aus einem Dorfbuben der Franz Liszt?
Franz Liszt verbrachte nur seine ersten 10 Jahre im heutigen Burgenland, damals Teil des deutschsprachigen Westungarn.
Dennoch ist das gerade jene Phase, in der jeder Mensch seine wichtigsten Eindrücke erfährt. Viele seiner Eigenschaften waren bereits angelegt, als er mit 10 ½ Jahren nach Wien zog, und ab dann seine Familie mit seinen Konzerteinnahmen ernährte.
Was aber prägte ihn?

Der Film sucht heute die Stationen seiner Kindheit auf und entdeckt erstaunlich viel Kontinuität, – Handwerk, Agrikultur, Musik.
So fällt es leicht, in diesem Film ein Lebensgefühl nach zu empfinden, das von den Eindrücken des jungen Franz Liszt gar nicht so weit entfernt ist. Ein Blick auf die Schönheiten der kleinen Welt durch Kinderaugen: das Land ist weit, im Schloss residiert ein Fürst, die Musik kommt von den Zigeunern und ihre Frauen weissagen die Zukunft. Jeder Bürstenbinder ist ein Zauberer, jedes Tier ein Freund, alle Töne sind eine Verlockung.

Als Einzelkind, sehr ungewöhnlich für die damalige Zeit, wächst er sehr beschützt auf. Seiner Mutter Anna wurde er als ein Genie prophezeit, das im Jahre des großen Kometen zur Welt kommen werde.
Sein Vater, der selbst Musiker unter Josef Haydn war und dann als Beamter nach Raiding versetzt wurde, um die Esterhazysche Schäferei zu administrieren, schrieb zur Geburt seines Sohnes ins Tagebuch: „Du wirst jenes Künstlerideal verwirklichen, das vergeblich meine Jugend bezaubert hat. … In dir will ich mich verjüngen und fortpflanzen.“

Viel Druck lastete von Anfang an auf seinen Schultern, eine Last von Generationen von verhinderten Musikern. Krankheiten, die fast zu seinem Tod führten, waren die Folge.

Und dann wurde doch ausgerechnet die Musik zu seiner Welt und die Prophezeiungen und Träume wurden Wirklichkeit. Wie es dazu kam, erzählt dieser Film.
Dazu gehören einerseits die historischen und musikhistorischen Fakten, die erstmals in einem Film in dieser Ausführlichkeit behandelt werden, und die von Dr. Winkler, dem Präsidenten des Lisztvereines präsentiert werden.
Dr. Nike Wagner repräsentiert die Hochkultur. Sie hat das „Franz Liszt – Festival“ in Weimar begründet, was für sich schon von ihrer besonderen Verbundenheit zu ihrem Ururgroßvater erzählt.

Der Film ist ein kulinarischer Bilderbogen durch die Jahreszeiten seines Herkunftslandes und lebt von jener besonderen Atmosphäre aus Licht, Klängen und Stimmungen. Weinbauern, Schilfdachdecker, Besenbinder, ein Jäger, der Bischof, ein Sargtischler, und viele, viele andere sind die Protagonisten.

Aber vor allem ist es ein Musikfilm. Im Mittelpunkt steht der elfjährige Oskar Weihs. Er spielt u.a. Ausschnitte aus den Klavierwerken von Ferdinand Ries, Joseph Haydn, Johann Sebastian Bach und in einem ganz besonderen Ambiente, die erste Eigenkomposition von Franz Liszt.
Dazu kommen noch die Gipsy–Musik von Janoska & Ciganski Diabli und von Mosa Sisic, Ausschnitte aus Haydns Stabat Mater, aufgeführt im Schloss Esterhazy und immer wieder Franz Liszt.

Ein Film zum Hören, Sehen und Staunen – LISZT´N TO THE BOY!.

Как Франц Лист стал великим композитором , 07.04.2016
rutube.ru/video/64625303fb3d439a3c3c7576b08b333d/

FL_Winkler-ungarn-ohne-magyaren-1min30sec.jpg


ein Ungarn doch nicht richtige Magyare ... Gerhard Winkler 2011
Poslední úprava: 24. srp 2017 20:12 od p.hanic.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: Deva

novouhorský idióm 12. zář 2017 15:15 #15622


  • Příspěvky:1649 Obdržená poděkování 2807
  • Avatar uživatele p.hanic
  • p.hanic
  • SUPER SPECIALISTA
  • OFFLINE
  • Karma: 73
Historicky najstaršou kompozíciou je Svätomartinská kadrila (1861) venovaná Jánovi Franciscimu. Ide o sériu šiestich krátkych tancov citujúcich slovenské ľudové piesne. Ľahká, vtipná, príjemná a vkusná zábavná hudba pre salóny formujúcej sa slovenskej inteligencie poslucháča neraz prekvapí zvratmi a intonáciami „novouhorského idiómu“: tento pojem, funkčný len v slovenskej muzikológii, sa významovo takmer prekrýva s dobovo obľúbeným verbunkovým štýlom, ktorý dal základ maďarskému (a čiastočne aj slovenskému) národnému hudobnému romantizmu. Osobitnou problematikou je realizácia tohto štýlu cigánskymi hudobníkmi. Bella sa od hudobného dedičstva verbunku, pravda, neskôr (nie však úplne zásadne) dištancoval. Ďalším a zároveň posledným tanečným útvarom je Kremnická hasičská polka (jeden z mojich tajných favoritov z playlistu CD), za ktorej ohnivú invenčnosť by sa nemusel hanbiť ani Johann Strauss mladší. Svätomartinská kadrila ani Kremnická hasičská polka sa nedostali do notového vydania NHC (o polke v ňom nie je ani odkaz). Godár v notovom vydaní informuje, že Svätomartinskú kadrilu našiel v pozostalosti Miloša Ruppeldta Juraj Potúček a neskôr ju daroval Matici slovenskej, o niekoľko riadkov ďalej tvrdí, že „tento unikát sa nám nepodarilo lokalizovať“. Škoda, že v bulletine sa nenachádza ani zmienka o prameňoch oboch skladieb.
...
Je to impozantne virtuózne dielo, inšpirované prístupom Bellovho vzoru Ferenca Liszta ku kreovaniu národnej hudobnej reči prostredníctvom oslňujúcej štylizácie národných (ľudových) piesní.
...
© Hudobný život (hc.sk/hudobny-zivot/clanok/cd-dvd-knihy-...omplete-piano-works/)

Skladby na německé texty vznikly vesměs po roce 1881, kdy Ján Levoslav Bella, původně katolický kněz, konvertoval k protestantismu , přesídlil do transylvánského města Hermannstadt (nyní Sibiu v Rumunsku) a působil pak řadu let mezi jeho převážně německy hovořícími obyvateli luterského vyznání.
....
Totentanz, čiže Tanec mŕtvych F. Liszta
2010 Literárny (dvoj)týždenník, Bratislava year 23, 2010, no. 31 – 32, p. 11
....
K otázke identity Franza Liszta – hypotézy, argumenty a pseudoargumenty
2007 Franz Liszt a jeho domovina. I. konferencia o Franzovi Lisztovi zo strany Slovenska, Molitoris, Július – Tomo, Igor – Demko, Miroslav (ed.), , Slovak Academy of Sciences, Bratislava 2007, p. 37 – 50
...
Franz Liszt – čo rozprávajú pramene
2011 Hudobný život, Bratislava year 43, 2011, no. 1 – 2, p. 23 – 27
Fikcia: Franz Liszt ako Slovák
2010 Hudobný život, Bratislava year 42, 2010, no. 9, p. 9 – 12
....
kol.: Franz Liszt a Bratislava
2012 Katalóg výstavy Franz Liszt a jeho bratislavskí priatelia / A Liszt Ferenc és pozsonyi barátai címü kiállítás katalógusa, , Museum of Hungarian Culture in Slovakia, Slovak National Museum – Music Museum, Bratislava 2012, p. 10 – 11
(133 s., 1. vyd.)
....
Poslední úprava: 12. zář 2017 15:29 od p.hanic.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: Ramiannka, Dušan, ivko, lesana, Deva

Sprístupnenie historickej Lisztovej záhrady 16. zář 2017 20:05 #15628


  • Příspěvky:1649 Obdržená poděkování 2807
  • Avatar uživatele p.hanic
  • p.hanic
  • SUPER SPECIALISTA
  • OFFLINE
  • Karma: 73
DNI EURÓPSKEHO KULTÚRNEHO DEDIČSTVA 2017
PRVÝ RAZ AJ V UNIVERZITNEJ KNIŽNICI V BRATISLAVE
UKB aktívne prispeje k téme DEKD 2017: Pamiatky a príroda
Tlačová správa: 12. 9. 2017
Univerzitná knižnica v Bratislave sa prvýkrát v svojej histórii aktívne zapojila
do celoslovenského podujatia Dni európskeho kultúrneho dedičstva 2017 s ústrednou
témou Pamiatky a príroda. V svojich priestoroch UKB pripravila pestrú paletu podujatí
pre širokú verejnosť. Vstup na všetky podujatia je voľný a pre všetky vekové kategórie.
Historické záhrady a parky: Pamiatky a príroda
Odborná prednáška
Prednáša: Ing. Tamara Reháčková, PhD.
Streda, 13. 9., 18.00 h
Prednášková sála UKB, Ventúrska 11, Bratislava
Organizátor podujatia: Univerzitná knižnica v Bratislave
Partner podujatia: Národný trust, n.o.
Sprístupnenie historickej Lisztovej záhrady
so zaujímavým sprievodným programom
V dňoch 15. – 16. 9. 2017 od 10.00 do 18.00 hod.
Vchod z Klariskej ul. (vedľa bývalej reštaurácie U Dežmára)
Organizátor podujatia: Univerzitná knižnica v Bratislave
Partneri podujatia: Národný trust, Spoločnosť priateľov Univerzitnej knižnice v Bratislave

Univerzitná knižnica v Bratislave otvorí bránu do Lisztovej záhrady s malebným nádvorím
hudobného pavilónu a s jedným z najkrajších výhľadov na Bratislavský hrad zo Starého mesta.
Formou komentovaných výkladov priblíži históriu záhrady a pavilónu, v ktorom dlhé obdobie
sídlil hudobný kabinet UKB.

Komentovaný výklad k histórii Lisztovej záhrady zabezpečuje Národný trust, n.o. a bude
prebiehať v čase od 11.00 hod. každú nasledujúcu celú hodinu, posledný výklad o 17.00 hod.
Prednášky doplnia fotografie Lisztovej záhrady a Lisztovho pavilónu z archívu Univerzitnej
knižnice v Bratislave zo 70-tych rokov 20. storočia, aj súčasných priestorov hudobného
kabinetu UKB.
1Počas sprístupnenia historickej Lisztovej záhrady pre verejnosť bude prebiehať výstava
hudobnín a kníh s tematikou Franza Liszta. Prezentácia sprostredkuje aj vzťah hudobného
génia Franza Liszta k Bratislave. Atmosféru dotvoria nahrávky Lisztových kompozícií.
Súčasťou podujatia bude aj výstava s témou prírody v klasickej i populárnej hudbe.
Hudobný kabinet UKB ponúkne pre návštevníkov podujatia audio a audio-vizuálne ukážky
umeleckého spracovania fauny, flóry a ročných období zo svojho bohatého fondu.
Návštevníci si budú môcť zvoliť počúvanie hudby aj podľa vlastného výberu z ponukového
„playlistu“ hudobného kabinetu. Výstavu budú ilustrovať originály aj reprodukcie obalov
a notového materiálu, spolu s informáciami k svetoznámym hudobným dielam.
Univerzitná knižnica v Bratislave srdečne pozýva všetkých zájemcov o sprievodné podujatia
DEKD 2017 vo svojich atraktívnych priestoroch v centre Starého mesta.

Podujatia sme pripravili pre všetky vekové kategórie, tešíme sa na stretnutie s Vami!

UK_BA_Lisztova-zahrada-vystava.jpg


UK_BA_Lisztov-pavilon_2017-09-16.jpg


UK_BA_vystava-k-FLisztovi-2-tabory.jpg
Přílohy:
Poslední úprava: 26. zář 2017 07:32 od p.hanic.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: Ramiannka, Dušan, lesana

Výstava v Lisztovej záhrade 26. zář 2017 09:19 #15666


  • Příspěvky:1649 Obdržená poděkování 2807
  • Avatar uživatele p.hanic
  • p.hanic
  • SUPER SPECIALISTA
  • OFFLINE
  • Karma: 73
Výstava v Lisztovej záhrade :
Des bohémiens et de leur musique en Hongrie,
Les Bohemiens Et de Leur Musique en Hongrie
... ale preklad do nemčiny bol: Die Zigeuner und ihre Musik in Ungarn, Peter Cornelius, 1861
v roku 1983 vyšiel v "Der Wiener" článok "Der Bohemien" ...
a nie je to článok o "Der Zigeuner"...

BA-Vystava_FL-1881-Zigeuner-Ramann1883.JPG



DerWiener1983_DerBohemien.jpg
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

Výstava v Lisztovej záhrade 26. zář 2017 12:31 #15668


  • Příspěvky:215 Obdržená poděkování 203
  • Avatar uživatele von
  • von
  • VIP EXPERT
  • OFFLINE
  • Karma: 15
Dobrý den,

ano a kvíní ovlivněni melodikou F. Liszta a pobytem v Praze, čímž přispěli k britské studii o největších ochmelkach v galaxii, napsali Cikánskou rapsodii.

zpravy.idnes.cz/cesko-nejnezdravejsi-pru...02044_zahranicni_ane

Bohužel odkaz na ovlivnění kvínů Lisztem nemohu najít, nicméně v díle předního muzikologa Yary da Zimmermann jsem ho určitě viděl.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Vygenerováno za 0.338 sekund


Copyright © 2013.Ramiannka All Rights Reserved.